5 augustus 2015
Verandering autobelastingen
In Juni is door staatssecretaris Wiebes het voorstel ‘Autobrief 2’ naar de ministerraad gestuurd. Doel van dit voorstel is het vereenvoudigen van de belastingen. Tegelijkertijd wordt door de wijzigingen ook de marktverstoring aangepakt die ontstaan is doordat er de afgelopen jaren allerlei categorieën met betrekking tot bijtelling hebben bestaan. In grote lijnen is deze Autobrief gelijk aan de visie van BOVAG op de autobelastingen.
Bijtelling
Tussen 2016 en 2020 vindt er een grote wijziging plaats in de fiscale bijtelling voor leaserijders. Er wordt toegewerkt naar één bijtellingscategorie van 22%. Door het uniforme tarief wordt de marktverstoring aangepakt, aangezien het stimuleren van PHEV’s via de bijtelling stopt per 2019. Een uitzondering wordt gemaakt voor vol elektronische auto’s, deze blijven beschikbaar met 4% bijtelling, maar alleen als de aanschafprijs niet hoger is dan €50.000. De nieuwe tarieven zullen pas ingaan bij het afsluiten van een nieuw leasecontract, de kans is groot dat er aan het einde van het jaar nog een run ontstaat op auto’s die nu nog beschikbaar zijn met een gunstige bijtelling.
Motorrijtuigenbelasting en BPM
Verder wordt de motorrijtuigenbelasting voor alle voertuigen met 2% verlaagd. Dit, met uitzondering van dieselvoertuigen zonder roetfilter met bouwjaar 2005 of ouder. Tot slot wordt om concurrentieverstoring met het buitenland tegen te gaan, de BPM tussen 2017 en 2020 afgebouwd met 12 %.
Samengevat wordt de aanschaf van een auto waarschijnlijk wat goedkoper en ook het autorijden zelf wordt goedkoper. De voorstellen in de Autobrief worden na het zomerreces besproken in de Tweede Kamer en zijn dus nog niet definitief.