Werkplaatsafspraak maken
Werkplaatsafspraak maken 034 24 42 582 Stuur ons een e-mail Volg ons op Facebook

23 september 2015

Loyaliteit autobezitters in beeld

Vakblad Automotive Management doet ieder jaar in samenwerking met EDM Nederland onderzoek naar de merktrouw van Nederlandse autobezitters. Hierbij wordt aan 120.000 occasionbezitters de vraag gesteld, “Van welk merk wordt uw volgende auto?”. In 2015 blijkt uit de antwoorden op deze vraag, dat gemiddeld 47,5% van de occasionbezitters voornemens is om bij een volgende auto voor hetzelfde merk te kiezen. Hierbij zijn er wel significante verschillen waarneembaar tussen autobezitters van verschillende automerken.

 

Bezitters BMW en Audi het meest trouw

Bezitters van BMW en Audi, die volgens het onderzoek worden omschreven als “ambitieuze trendvolgers”, nemen zich het vaakst voor om bij een volgende auto voor hetzelfde merk te kiezen. Bij Audi gaat het hier om 63,2% van de ondervraagden en bij BMW om 61,1% van de ondervraagden. Deze merken worden gevolgd door Toyota (60,8%), Volvo (60,2%) en Volkswagen (54,3%). Aan de andere kant van het spectrum, bij de minder loyale autobezitters, bevinden zich de merken Nissan (37,4%), Fiat (34,5%) en Mitsubishi (29,6%). Volgens het onderzoek kan deze groep het best worden samengevat als “actieve vijftigplussers” en zijn de berijders van deze merken wisselend loyaal. Uiteraard zegt de voorgenomen loyaliteit van de ondervraagden nog niets over de werkelijke loyaliteit.

 

Verschil voorgenomen loyaliteit en werkelijke loyaliteit

Zo blijkt dat van de 47,5% die aangeeft bij een volgende aankoop voor hetzelfde merk te kiezen, een kleine 40% dit ook daadwerkelijk doet. De grootste verschillen in voorgenomen loyaliteit en werkelijke loyaliteit werden gemeten bij Audi-rijders. Waar 63,2% aangaf loyaal te willen zijn, blijkt dat slechts 36% dit ook daadwerkelijk is. Volgens onderzoekers komt dit omdat het aanbod van Audi niet goed aansluit op de vraag vanuit de Audi-rijders. Het meest merktrouw blijken de Mercedes-rijders, van de 52,4% die aangeeft bij een volgende aankoop weer voor dit automerk te kiezen, doet ook daadwerkelijk meer dan de helft dit.